דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שמירת קבצי צילום - גוסטבו הוכמן 

מאת    [ 23/10/2011 ]

מילים במאמר: 472   [ נצפה 2630 פעמים ]

בתפריט המצלמה, אפשרויות שונות לשמירת התמונה על כרטיס הזיכרון. לא תמיד חייבים להשתמש ברזולוציה הגבוהה ביותר שהמצלמה נותנת, אפשר להשתמש גם בכמות קטנה יותר, וכמובן הדבר ייקח מקום מצומצם יותר על גבי הכרטיס. הכול תלוי בשימוש שהצלם יעשה בתמונה. אם מדובר בתמונות שמאוחר יותר יודפסו, יהיה כדאי מאוד לוותר על נפח פנוי בכרטיס ולצלם ברזולוציה הגבוהה ביותר או לחילופין לכמעט הכי גבוהה.

זה נכון גם בנוגע לצילומים שלא ידועים מראש מטרתם. הסיבה היא שהתהליך ההפוך תמיד אפשרי: הקטנת תמונה מתוך קובץ גדול, תמיד ניתן לבצע, אבל הכיוון ההפוך, פשוט בלתי אפשרי. תמונה שצולמה ברזולוציה נמוכה או בינונית, לא מאפשרת הגדלה או הדפסה באיכות משביעת רצון. יש גבול כמה אפשר לבלף בהגדלה בהמצאת מידע לא קיים, אך מעבר לזה האפקט מתחיל להיות בולט לעין. שוב, בעלויות הכרטיסים היום חבל לקחת סיכונים מיותרים.

לכאורה, זאת מטלה נוספת לפני תחילת הצילומים: "כמה נפח להגדיר לתמונה ובאיזו איכות". קודם, בעידן המסורתי האנלוגי השאלה הזאת בכלל לא הייתה קיימת, אבל עכשיו הטכנולוגיה מגישה בהישג יד החלטה על כל נושא. בשורה התחתונה, חייבים להבין כי כל המטלות האלה הן כלי עזר לצלם ועדיין שמורה הזכות לצלם לא להתערב אם ברצונו לא לשנות דבר, ולעבוד כפי שניתן לעבוד בפיקודים אחרים: ברירת מחדל או אי-איפוס מאז משימת הצילום האחרונה. בכל זאת צריך לדעת שבמצלמה מספר אפשרויות שמירת התמונות בכרטיס. האפשרויות הללו משתנות ממצלמה למצלמה ולא לכולן ישנן אותן אופציות.

כל המצלמות כולן מצלמות קבצים שסיומת שלהם הוא jpg או jpeg . משמעותו של קובץ כזה הוא כיווץ התמונה, על מנת לתפוס מקום מצומצם יותר בכרטיס כאשר התמונה "סגורה" ונשארת ללא שימוש עד לפתיחתה במחשה. כך, תמונה שמצולמת ב- jpg יכולה לדוגמא לשקול 800 k. (800 קילו בייט) כאשר היא סגורה ולא תופסת יותר מהמקום הזה בכרטיס הזיכרון, וכאשר פותחים אותה למשל בתוכנת הפוטושופ לעיבוד, מגלים שמשקלה האמיתי הוא 4 או 6 מגה בייט. וכך נשמר מקום לתמונות רבות.

עם כל הכבוד לחיסכון, חייבים לדעת כי אופן הכיווץ מתבצע מתוך ויתור מראש על דברים מסוימים שהיו בסצנה המצולמת ובזמן הצילום ייעלמו. החיישן במצב צילום jpg מקבל את הפקודה לזהות נקודות זהות מאזור מצולם מסוים ומסוגל לכווץ אשכול של עד 100 נקודות כאלה ולעשות מזה העברה של נקודה אחת בלבד. כך מתבצע הכיווץ.

עדיין היא השיטה הנבחרת מרוב רובו של ציבור הצלמים, אך אלה שמצלמים במטרת הדפסה איכותית כגון הגדלה ענקית, כריכת ספר או מאגרי תמונות בין לאומיים, יודעים שהשיטה הזאת משאירה בחוץ מידע שתשפיע על איכות התמונה והחיישן היה מסוגל לראות ולתרגם נכונה.

לכן, הצלמים הללו מצלמים ב-RAW  שמשמעות הבחירה הזאת היא לצלם בשיא האיכות שהמצלמה מסוגלת לצלם כאשר הצילום הוא בצורה טהורה וגולמית והצילום המוגמר שוקל בכרטיס הזיכרון אותו משקל סגור כפתוח.
יתרונות רבים בצילום בשיטת ה-RAW, אך על זה נדבר מאוחר יותר.

JPEG:  Joint Photographic Experts Group

המאמר נכתב ע"י גוסטבו הוכמן, מנהל בית הספר לצילום אומנות הצילום, המפעיל קורסים לצילום בתל אביב וכן קורס לצילום בחיפה. למתחילים ולמתקדמים.

טל גולדפרב, מנהל חברת URL בניית אתרים באינטרנט, המתמחה בהקמת אתרי אינטרנט, קידום אתרים בגוגל ומיתוג עסקים ברשת האינטרנט. צוות URL הינו צוות מיומן ומקצועי ומאחוריו ניסיון עתיר בבנייה וקידום עסקים באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב